Xi'an/Shanghai/Yangshuo - Reisverslag uit Peking, China van Tosca Stil - WaarBenJij.nu Xi'an/Shanghai/Yangshuo - Reisverslag uit Peking, China van Tosca Stil - WaarBenJij.nu

Xi'an/Shanghai/Yangshuo

Door: Tosca

Blijf op de hoogte en volg Tosca

15 November 2014 | China, Peking

Hoi!
Vandaag mijn tweede verhaal. Ik was eigenlijk van plan om het eerder te doen, maar het is er niet van gekomen.. We doen zo ontzettend veel! Dat komt mede doordat we natuurlijk maar met een heel klein groepje zijn, wat heel prettig is. Niet telkens op iedereen wachten etc.
Ik wil even melden dat China bijna alles blokkeert, ik kan zelfs geen foto’s plaatsen…

Nou even kijken, we zijn dus met de nachttrein van Peking naar Xi’an gegaan, op zich allemaal prima te doen. Bedden zijn we echt bizar hard maar je kan redelijk slapen. Echt hygiënisch is het niet, de raampjes moeten allemaal dicht en iedereen niest, hoest en roggeld zowat in je gezicht, echt heel ranzig. Ook de wc’s in de trein zijn niet om over naar huis te schrijven.. Ten eerste zijn het hurkstoiletten, drama want ik kan gewoon niet richten en de trein beweegt..FML gewoon! Haha! En ten tweede moet de hele wagon (denk aan zo’n 60-80 mensen, man en vrouw) het met 2 wc’s doen. RANZIGGGG!!!!!!

Toen we ’s ochtends in Xi’an aankwamen hebben we een localbus genomen naar het hotel, we konden gelukkig gelijk onze kamers in en lekker douchen. Nadat we ons hadden opgefrist zijn we naar de stadsmuur gelopen en hebben we 1,5 uur gefietst over de muur. Leuke ervaring, binnen de stadsmuren is het allemaal laagbouw, maar als je dan de andere kant opkijkt zie je allemaal wolkenkrabbers, echt heel bijzonder. Na ons fietstochtje zijn we naar het moslimgedeelte van de stad gegaan. Vrij groot deel met allemaal winkeltjes en kraampjes met eten en drinken. Het rook zo ontzettend lekker, al die verschillende geuren van al het eten… Ohhh je kreeg gelijk honger als je daar rondliep! We hebben onszelf ook maar getrakteerd op een gefrituurde banaan, zo lekker! Dat moeten ze in Nederland ook introduceren, maar dan wel met wat chocoladesaus! :)

Zaterdag was wel weer een van de hoogtepunten van de reis, we zijn naar het terracottaleger gegaan. WAUW! Het valt gewoon niet te omschrijven hoe indrukwekkend dat is. Er zijn drie hallen die je kunt bezoeken, de eerste was nog helemaal zoals het ontdekt is zegmaar, dus je zag eigenlijk niks, alleen maar de beschermlaag van klei die over het leger was gemaakt. De tweede hal was een stuk kleiner, daar waren maar een stuk of 60 soldaten en paarden te zien. Vrijwel allemaal zonder hoofden, die zijn er vroeger afgeslagen door soldaten die tegen het regime waren van die koning (waarvoor het terracottaleger gemaakt is). Uiteindelijk kwamen we in de derde hal… Omg gewoon, zo groot! Ruim twee voetbalvelden groot, overal waar je keek zag je stenen soldaten en paarden. De kleinste is ongeveer 1,70 en de grootste ruim 2m. Alle soldaten zijn verschillend, geen een had dezelfde uitdrukking op z’n gezicht. We hebben ruim 2 uur rondgelopen in die hal, het was zo gaaf!

Op de laatste dag in Xi’an hebben we niet ontzettend veel gedaan, Rachel, Alice en ik hebben een beetje rondgelopen en over de marktjes gestruind. Rond 4 uur moesten de we de volgende trein hebben om naar Shanghai te gaan! Ook leuk, we zaten nog eventjes buiten te wachten in de zon totdat we naar binnen mochten, en na 5 minuten stonden er gewoon 10 tot 15 man ongegeneerd in een halve cirkel naar ons te kijken.. Bizar! Rare Chinezen…
Na weer een treinreis van 12 uur waren we dan eindelijk in Shanghai. Snel met de taxi naar het hotel, helaas konden we dit keer niet gelijk onze kamers in. Toen maar even onze tanden gepoetst en ons omgekleed en gelijk door naar het Shanghai museum. Vrij groot museum waar je van alles kon zien van munten tot kleding tot meubels. Mooi, maar we waren eigenlijk een beetje te moe om het echt goed te kunnen waarderen. Toen we klaar waren zijn we zowat naar het hotel gerend om even te powernappen en te douchen. Wat is het heerlijk om na ruim 24 uur niet te hebben gedoucht te kunnen douchen! Eind van de middag zijn we naar The Bund gegaan, de boulevard van Shanghai die langs de rivier loopt en uitkijkt op de skyline. Super gaaf, we hebben heerlijk over de boulevard gelopen en genoten van het uitzicht. Om 18.00 gingen alle lichten aan en wauw, wat was dat een ontzettend gaaf gezicht! ’s Avonds hebben we lekker cocktailtjes (en bier) gedronken met uitzicht op de verlichtte skyline, dat is nog eens een goede eerste avond in een wereldstad!

Dinsdag zijn we naar een soort van tuin geweest midden in het centrum, was wel prima maar niet echt heel bijzonder. Jade (onze tourguide) had gezegd dat we daar ruim 2 uur konden rondlopen maar we waren binnen een half uur alweer klaar, dus dat was een beetje verwarrend. Ze heeft wel meer van dat soort acties en soms hebben we het gevoel dat ze gewoon niet weet wat ze aan het doen is. Heel irritant! Daarna zijn we met de metro naar weer een soort van markt geweest, allemaal straatjes met winkeltjes en restaurantjes waar we voor 1 euro een hele kom met noodles hebben gegeten.. lekker! Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar het hotel om ons even om te kleden, toen snel door naar het financieel centrum van Shanghai, waar vanuit het Shanghai World Financial Center Observatory op 474m hoogte de zonsondergang hebben bekeken en hebben gekeken hoe de stad ’s avonds oplicht. De stad is zo groot, en als je dan vanaf zo’n hoogte kijkt voel je je echt mini! Vanuit daar zijn we snel doorgegaan naar de acrobats show. Nou dat was ook weer echt bizar. Slangenmeisjes, mannen op motoren die allerlei kunsten doen, ongelofelijk gewoon.

De volgende dag was het weer een reisdag. ’s Ochtends zijn Alice en ik nog even naar The Bund gegaan om daar lekker in de zon te zitten en van het uitzicht te genieten. Heerlijk, wel een beetje vreemd was het dat er telkens mensen voor onze neus stopte, hun telefoon pakte en een foto van ons maakten! Echt heel apart.. Maar ook gewoon echt voor onze neus, sommige kwamen achter ons staan zodat een ander een foto kon maken. Ik voelde me wel een beetje een toeristenattractie. Ik ga toch ook geen foto’s van hun maken?! Maar goed, om 3 uur moesten we op het staion zijn want we gingen met de trein naar Guilin, deze reis duurde 17 uur! Nou dat is echt gigantisch lang, jemig zeg. En in vergelijking met de andere treinen was dit echt de slechtste. Bedden waren nog harder dan normaal, er was niet eens een kleine afscheiding met het wandelpaadje. De reis was echt drama maar daar hou ik maar over op want daar hebben jullie weinig aan. Donderdagochtend vroeg kwamen we aan in Guilin en zijn we met een busje naar LongJi/PingAn gereden, een prachtig klein dorpje midden in de bergen tussen de rijstvelden. We moesten onze grote tassen achterlaten, want ons guesthouse was helemaal bovenin het drop! Na een half uur trapjes en paadjes hebben opgelopen kwamen we eindelijk aan. Leuk, schoon, geen elektriciteit en geen warme douche. Vooral dat laatste is erg fijn als je heel lang niet gedoucht hebt. Na een hele korte koude douche zijn we naar wat uitkijkpunten gelopen. Wat een prachtig uitzicht! Overal waar je keek zag je bergen en rijstterrassen. Echt heel gaaf. Rond 20.00 deed de elektriciteit het gelukkig weer, alleen het warme water was blijkbaar heel ons verblijf op ofzo. We hadden wel een kakkerlak in de badkamer… Nou als ik ergens van gruwel zijn het wel kakkerlakken! Gelukkig was ie weggekropen, maar toen we gingen slapen begon ie ineens geluid te maken! Nou ik wist niet waar ik het zoeken moest joh, omg, vreselijk! Ik heb Alice eropaf gestuurd en die heeft de badkamerdeur dichtgedaan en ik heb m’n oordoppen ingedaan. Echt no way dat ik dat beest wil horen! UUHHHHLLLLL!!!!

Vrijdag zouden we een trektocht van 5 uur doen door de bergen en rijstterrassen alleen heeft het heel de dag geregend dus we hebben geen reet kunnen doen want er was verder niks te doen in het dorp. Nu was ik ook onwijs verkouden (ik geef de trein en de slechte hygiëne en roggelende/hoestende/niesende mensen de schuld), dus echt in staat om die tocht te doen was ik niet aangezien het water letterlijk m’n neus uitdroop… Fijne info he mensen, ik wil jullie gewoon een zo goed mogelijk beeld geven van mijn reis! Haha!
Gelukkig konden we zaterdagochtend al vroeg weg. We zouden met de local bus gaan, maar door de regen was er een stuk berg naar beneden gevallen waardoor alles werd opgehouden. Gelukkig was er een aardige Chinees die ons in zijn auto wel naar Guilin wilde brengen.. klein detail, het was een 5 persoonsauto en hij reed constant 30. Het heeft 3,5 uur geduurd voordat we eindelijk in Guilin waren ipv 1,5. Super fijn… NOT. Toen weer door met een andere bus naar Yangshuo, een vrij toeristisch stadje. Na een heerlijke lange en hete douche zijn de een korte wandeling gaan maken door het centrum en ’s avonds hadden we tickets voor de lichtshow. Het zegt al wat het is natuurlijk, maar het was vrij bijzonder want het speelde zich af op het water en er deden 600 mensen aan mee!

Zondag heeft het weer heel de dag geregend, jullie kunnen je vast wel voorstellen dat we daar allemaal lichtelijk geïrriteerd van werden, vooral omdat er niet veel dingen te doen zijn die je binnen kunt doen. Maar we hebben uiteindelijk een hele leuke dag gehad. We hebben een kookcursus gedaan. Nou helemaal mijn ding natuurlijk! We hebben vier verschillende gerechten gemaakt, gestoomde groenten, gongbao chicken, beerfish en dumplings. Allemaal super lekker en ik was dumplingqueen want ik had de mooiste dumplings gemaakt! :) ’s Avonds hebben we nog even wat gedronken in een paar barretjes om alvast te toasten op m’n verjaardag!

En toen was het maandag 10 november en was ik jarig! We moesten vroeg op want we hebben een fietstocht gemaakt door het platteland. Echt super gaaf, je fietst tussen de bergen en kleine akkertjes van de boeren. We hebben een 1,5 uur durende rit gemaakt op een bamboeraft over de Li River en zijn daarna wat wezen eten bij een lokale boer. Na de lunch zijn we naar de Gold Water Cave gegaan waar we in een modderbad zijn geweest en in hot springs (kom gewoon niet op het Nederlands woord hiervoor). Allemaal super chill en we hadden allemaal een babyhuidje daarna!
’s Avonds zijn we kip-op-een-stok gaan eten, een hele kip op een stok! Haha, klinkt best logisch toch?! Oh en ik heb een taart gekregen van iedereen, echt zo lief! Er stond zelfs op: Happy birthday Tosca. Hoe lief is dat, hebben ze gewoon voor mij geregeld!
Na het eten zijn we ergens op een rooftopbar wat wezen drinken, nou ik kan jullie vertellen dat ik m’n verjaardag goed gevierd heb! Ik heb zelfs een drankje gedronken wat uit een pot kwam waar dode slangen in zaten… OMG wat was dat smerig, oh en je bent gelijk dronken. Wauw wat was dat vies, echt puur vergif gewoon! Al met al een zeer geslaagde avond dus!

Vandaag vertrekken we met de laatste trein naar Hongkong, maar eerst gaan Alice en ik even genieten van een massage en een manicure! Het volgende verhaaltje zal waarschijnlijk vanuit Thailand worden geschreven :)
Dikke kus xxx

• 15 November 2014 - 08:42

Mamsel:

Goedemorgen Mol, het staat erop! Maar java was geblokkeerd..... XXXXX

• 16 November 2014 - 18:20

Mar:

He toppertje natuurlijk nog van harte gefeliciteerd.
    Geniet lieve tos geweldig wat je doet, pas o jezelf oke.....!!!
    liefs Mar xx Mis je als ik er ben in de molen!!!!

• 18 November 2014 - 20:43

Mamsel: